Onlangs was het 25 jaar geleden dat onze accountant Ed Daniëls zich officieel accountant mocht noemen. In zijn 25 jaar als Accountant-Administratieconsulent (AA) heeft hij veel zien veranderen in zijn vakgebied, maar de immer leergierige Ed is nog steeds graag bezig met vernieuwingen: “Scherp zijn, niet alleen voor onszelf, maar in het bijzonder voor onze klanten.” Hij blikt vandaag graag met je terug – en vooruit.  

Van toen naar nu 

Ed’s loopbaan begon in 1981 als assistent-accountant bij Meurs & Partners in Bladel. “Ik heb daar alles doorlopen tot aan het controleren van jaarrekeningen en aangiftes”, blikt hij terug. “Toentertijd ging alles nog handmatig – we werkten met 14-kolomspapier waarin alles tot de cent nauwkeurig moest worden ingevuld. Als er iets niet klopte moest je dat dus ook met de hand gaan controleren.” 

In 1992 was het tijd voor een nieuwe uitdaging: Ed maakte de overstap naar Fas Services, waar hij na drie jaar toetrad tot de maatschap en hij zijn AA-certificaat behaalde. Maatschap Gijsbers, Daniëls & Faes was geboren. Daar maakte hij nog één verhuizing mee (de boerderij aan het Helleneind werd te klein) alvorens hij in 2008 samen met Huub van de Weegh een nieuw bedrijf oprichtte aan de Lange Trekken in Bladel: Accombis.  

Digitalisering 

Het leertraject van Ed was nog niet voorbij. “Ik heb mezelf in de avonduren bijgeschoold tot AA-belastingaccountant”, gaat Ed verder. “Maar het was in die tijd ook al dat de digitalisering in een stroomversnelling raakte. Je hebt bij zulke ontwikkelingen altijd mensen die vooraan staan, maar ook mensen die kritisch zijn. Wij zaten daartussen; we volgden het op de voet en zijn ingestapt toen de kinderziektes eruit waren.” 

De reden voor de digitalisering was simpel: het jezelf én de klant makkelijker maken. “We zijn nu volledig digitaal – ook dossiers en rapporten kunnen digitaal ondertekend worden”, aldus Ed. “Wat dat betreft hebben we hier het afgelopen halfjaar de vruchten van kunnen plukken. We merken dat sommige van onze klanten door de omstandigheden nu ook hun eigen digitalisering versnellen.” 

Alles voor de klant 

Ed’s antwoord op de vraag wat hij het mooiste vindt aan zijn vak is tweeledig. “Enerzijds is dat het vernieuwen – het verveelt nooit”, antwoordt Ed. “Anderzijds is dat zonder meer het contact met de klanten. Dat was de afgelopen tijd best wel een uitdaging. Ook in de toekomst zal dat blijven veranderen. De komende vijf jaar voorzie ik dat we blijven ‘doordigitaliseren’; veel van onze jongere klanten zijn al mee, maar ook oudere ondernemers zullen die slag moeten maken. Daarbij denk ik ook dat de rol van de accountant gaat veranderen; terwijl de softwareleveranciers hun product blijven ontwikkelen zal onze taak steeds meer bestaan uit het controleren van cijfers en die vertalen naar de klant. Je komt dan naast de klant te zitten en gaat als het ware mee-ondernemen.” 

“Ik ben inmiddels 61 – ik verwacht dat ik ergens tussen de 25 maanden en 25 kwartalen met pensioen zal gaan. Tot die tijd is het aan mij om het kantoor gezond over te dragen aan Jeroen en Elly. Ik moet nu nog niet denken aan stoppen, want mijn werk is gewoon te leuk!”