2020 was een bewogen jaar, zoveel staat vast. We hebben halverwege het jaar al eens de balans opgemaakt, nu is het moment om dit over heel 2020 te doen. Daarom hebben Jeroen en Elly de tijd genomen om het afgelopen jaar door te nemen, en ook vooruit te blikken naar 2021 en betere tijden. 

Voorspellingen voor het afgelopen jaar 

“Aan het begin van het jaar waren velen ervan overtuigd dat het een goed jaar zou worden”, zegt Jeroen. “Alle signalen stonden op groen voor onze klanten en voor onszelf, maar het veranderde totaal voor iedereen. Mijzelf had ik als doel gesteld om samen met Ed, Elly en de rest van ons team het vertrek van onze collega Huub zo goed mogelijk op te vangen. Daar kijken we met een goed gevoel op terug. We hebben nog regelmatig contact met Huub om iets te overleggen of gewoon om bij te praten.” 

Elly vult aan: “Ondanks alles zitten we nu wel op de koers waarop we wilden zitten. We zijn doorgegaan met het inzetten op online software, maar zijn daarnaast ook meer online gaan communiceren met onze klanten als een fysieke afspraak niet mogelijk is om zo het persoonlijk contact intact te houden.” 

Anders dan anders 

Zowel voor ons als voor onze klanten was 2020 een achtbaan; na een goed eerste kwartaal volgde een moeilijk tweede kwartaal, zag je een licht herstel in het derde kwartaal, en verliep het laatste kwartaal ook weer zeer wisselvallig. “Het was een uitdaging om de hele brij aan steunmaatregelen uit te zoeken en vervolgens te vertalen naar al onze klanten”, weet Jeroen. Ook op het gebied van thuiswerken en minder fysieke afspraken vond er een omschakeling plaats. Toch was het voor ons team mogelijk om zo veel mogelijk op kantoor te blijven werken, omdat iedereen hier genoeg ruimte heeft. 

“Je merkt dat je collega’s echt je tweede familie zijn als je andere sociale contacten ineens afnemen”, haakt Elly in. “Voor mij persoonlijk was oktober een spannende periode. Ik zag ineens enkele collega’s tijdelijk wegvallen met coronaklachten. Dan ga je toch denken, ‘wat als je het ineens zónder iemand moet doen?’ Uiteraard was het voor ons zaak om te allen tijde onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen bij het aanvragen en afwikkelen van de diverse overheidsmaatregelen. Sommige bedrijven zien jaren van investeren in rook opgaan terwijl anderen nog nooit zo’n goed jaar hebben gehad. Als adviseur doe je wat je kunt om iemand te helpen, maar soms voel je je machteloos.” 

Opbouwen in 2021 

Na een jaar als deze is een voorspelling doen voor 2021 ook erg moeilijk. Wat gebeurt er bijvoorbeeld ná 19 januari? En hoe zit het met vaccinaties? “Ik verwacht dat het eerste kwartaal nog moeilijk zal zijn”, zegt Jeroen. “Ik hoop dat er in het tweede kwartaal een herstel kan komen, ook in ons fysieke doen en laten. Hopelijk kunnen we weer gaan opbouwen vanaf april.” 

Elly staat er hetzelfde in: “We zijn nog niet klaar met corona. De afwikkelingstermijn voor het eerste steunpakket loopt op dit moment volop, dus ik verwacht dat we heel 2021 – en misschien nog wel in 2022 – daarmee bezig zijn. Los daarvan hoop ik dat er op ondernemend en sociaal vlak snel weer meer mogelijk is. Het is belangrijk dat we, ondanks corona, met elkaar in contact blijven.” 

Accombis ziet 2021 met vertrouwen tegemoet. Wij hopen het beste voor onze klanten en staan ook in 2021 klaar voor administratieve ondersteuning en advisering – rondom corona, maar ook daarbuiten.