Ben je net voor jezelf begonnen? Gefeliciteerd! Je bent nu zelfstandig ondernemer. Daar horen veel voordelen bij, maar helaas komt er ook de nodige administratieve rompslomp bij kijken. Als (toekomstig) startende ondernemer zul je allerlei vragen hebben; het goede nieuws is dat wij de antwoorden hebben.

Hoe begin ik eigenlijk?

Er zijn enkele zaken die je als startende ondernemer helder moet hebben. Weet je bijvoorbeeld al hoe je bedrijf gaat heten, welke rechtsvorm je kiest (eenmanszaak/zzp, vof, bv), en hoe jouw ondernemingsplan er uit ziet? Nu zul je misschien denken dat dat laatste niet nodig is, en technisch gezien heb je gelijk. Maar het is wel erg belangrijk om duidelijk vast te stellen wat je gaat doen, wat je wilt bereiken, wat je wilt uitstralen en hoe je begroting eruitziet. Deze zaken leg je vast in je ondernemingsplan. Uiteraard hoort een bezoekje aan de Kamer van Koophandel bij de checklist van iedere beginnende ondernemer. Alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister van de KvK.

Heb ik een zakelijke rekening nodig?

Het korte antwoord: nee, niet per sé. Het lange(re) antwoord: ja, we raden dit wel aan. Je houdt op deze manier privé en zakelijk duidelijk gescheiden en je hebt goed inzicht in je financiële situatie. Daarnaast oogt een zakelijke rekening een stuk professioneler.

Hoe zet ik een administratie op en hoe houd ik die vervolgens bij?

Een goede administratie begint met goede organisatie. Daarin bewaar je (naast inkomende facturen, uitgaande facturen en bonnetjes) ook je bankafschriften, fiscale gegevens, en afspraken of contracten met je opdrachtgevers. Wanneer je dit goed bijhoudt heb je te allen tijde een actueel overzicht van je financiële situatie en zie je ook in een oogopslag of er nog openstaande facturen zijn die jij nog moet ontvangen of betalen. Verder is een goede administratie van belang voor de belastingdienst. Deze administratie vormt immers de basis voor de aangifte omzetbelasting en inkomsten- of vennootschapsbelasting die je moet doen. 

Een administratie bijhouden dat kan gewoon in Excel toch?

Wederom luidt hier ons antwoord: ‘ja, dat zou kunnen, maar dat adviseren we niet’. Investeer liever in een online boekhoudsysteem, zoals bijvoorbeeld Unit4. Waarom zou je typen als het met een paar klikken gepiept kan zijn? Bonnetjes invoeren, facturen inlezen, je rekeningnummer koppelen zodat betalingen automatisch geregistreerd worden… een online boekhoudprogramma neemt je heel veel handelingen uit handen en zorgt er voor dat je administratie goed en compleet wordt bijgehouden.

Hoe registreer ik mij of mijn bedrijf bij de belastingdienst?

De Kamer van Koophandel geeft de gegevens van de nieuwe ondernemer door aan de belastingdienst. De Belastingdienst zorgt ervoor dat de ondernemer/onderneming bij de belastingdienst wordt geregistreerd en kent een btw-nummer toe. Je zult periodiek aangifte omzetbelasting moeten doen.

Welke verzekeringen heb ik nodig?

De minder leuke kant van ondernemen is dat wanneer er iets met jou gebeurt de continuïteit van je bedrijf in het gedrang kan komen. Zeker wanneer je een fysiek beroep doet (dat je niet kunt uitoefenen met een gebroken been, in tegenstelling tot ‘kantoorberoepen’) kun je niet om een arbeidsongeschiktheidsverzekering heen. Ook zijn er diverse (beroeps) aansprakelijkheidsverzekeringen. Welke je nodig hebt hangt af van jouw situatie. Werk je vaak vanuit thuis of op locatie? Ben je veel onderweg? Maak je gebruik van je eigen materiaal of stelt je opdrachtgever wat beschikbaar?

Over belasting gesproken, heb ik als ondernemer nog ergens recht op?

Jazeker! Wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet heb jij als startende ondernemer naast plichten ook rechten. Zo is er bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek: wanneer je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur heb je recht op aftrek van de zelfstandigenaftrek. Dan is er ook nog de startersaftrek, een verhoging van de zelfstandigenaftrek waarvoor je alleen in aanmerking komt als je ook voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking komt. Als starter mag je de investeringen die je in de startperiode doet willekeurig (bijvoorbeeld in één keer) afschrijven. Daardoor wordt de winst waarover je belasting moet betalen lager. Verder heb je als ondernemer recht op de mkb-winstvrijstelling. Dit is een reductie van je te betalen belasting die afhankelijk is van de hoogte van je winst. Op de website van de Belastingdienst vind je alle faciliteiten waar je als (startende) ondernemer wellicht recht op hebt.

Heb je na het lezen van dit overzicht nog (andere) vragen waar je graag antwoord op zou willen hebben? Wij staan graag voor je klaar om die voor je te beantwoorden.